Norske forbrukere har heldigvis tatt myndighetenes råd til seg, viser samfunnsansvar og holder seg for det meste innendørs. Vi ser det tydelig i hele Norge; de normalt så travle gater, restauranter, kjøpesenter etc. er så godt som folketomme.

Men for bedriftene er det fortsatt en rekke faste kostnader til husleie, lønninger etc. som skal betales for å holde hjulene i gang.

Hva kan du som eier av hotell, restaurant eller kafè gjøre for å få økt omsetning i disse tider? Vi har samlet noen tips og konkrete ideer som har hjulpet andre i bransjen, som kanskje også kan hjelpe deg.

1. Tilby fantastisk take away

Nordmenn har alltid vært glade i take away, og det har ikke forandret seg. Tilby derfor en uimotståelig take away-meny. Mange forbinder primært take away med pizza og annen fast food. Men take away kan man tilby hele døgnet. Hva med å tilby lettstekte brød når man bestiller pizza, så har kunden ferske brød til neste måltid. Eller tilby en pakke med nystekte boller eller annen søtbakst til «dessert» når noen bestiller middag. Slipp fantasien løs, og tenk at din kunde vil sette pris på å bli tilbudt lettstekte eller ferdigstekte bakervarer når de handler hos deg.

Tenk gjerne kreativt, men sørg for å tilby gode klassikere som ofte er bestselgere.

Frokostpakker med nystekte rundstykker og singelpakket pålegg, eller lunsjpakker med påsmurte tin og server produkter er gode alternativer. Lager dere middag som take away er tilbehørsbrød også aktuelt. Mulighetene er mange.

Last ned tin og server katalogen her

2. Selg ut ditt lager

Hva har du på lager? Varer binder kapital. Har du for eksempel mange flasker med god eplejuice på lager? Tilby en flaske sammen med din take away meny. Dette er vinn-vinn, du får solgt litt ekstra og kunden som sitter hjemme blir ekstra fornøyd.

3. Kjøp et gavekort

Når kunden har handlet take away, kan du også tilby de å kjøpe et gavekort, som de kan gi bort i gave eller bruke selv. Når krisen er over, er vi nordmenn helt sikkert ivrige til å oppsøke kaféer og restauranter igjen. Med gavekortet i hånden sørger du for at det blir ditt sted kunden besøker.

Pengene fra gavekortene vil hjelpe deg med å dekke dine faste utgifter. Og med et gavekort liggende i skuffen har kunden en god opplevelse å se frem til.

4. Ta alle dine kommunikasjonskanaler i bruk

Har du trofaste kunder, vil de helt sikkert støtte ditt utsalgssted i denne vanskelige tiden, men de må bli klar over hvordan de best kan gjøre det. Husk derfor å fortelle om alle de gode initiativer og muligheter du nå tilbyr.

Bruk gjerne alle de kommunikasjonskanaler du har mulighet til. Din hjemmeside, kanskje en Instagramprofil eller en Facebookgruppe full av potensielle kjøpere. Har du kundenes mailadresser kan du også sende spesialtilbud på mail.

Når du kommuniserer ditt budskap, så nevn også hvorfor det er en god ide å kjøpe mat hos dere. Har du fordelaktige åpningstider, gode tilbud, ekstra gode råvarer, fokus på kortreist, byens beste burger, mulighet for levering, eller noe annet spesielt. Ikke vær redd å skrive om det dere er gode på!

5. Vær tydelig, vis at du bryr deg om dine kunder

Det er viktig å være tydelig på at du som take away restaurant, restaurant eller kafé tar ansvar i kampen mot COVID-19. Gjør det helt tydelig for dine kunder, at du passer godt på dem og at de trygt kan kjøpe mat fra ditt spisested.
Konkrete eksempler:

  • Sørg for at alle betalinger foregår med kort, Vipps, eller «tæpping», fremfor kontanter. På den måte vil kundene slippe å komme i nærkontakt med ditt personale og andre kunder.
  • Sett ut håndsprit ved inngangen til din kafé/restaurant, og be dine kunder om å holde avstand i køen. 1-2 meter avstand mellom kunder.
  • Ta et bilde på hvordan dere bruker engangshansker når dere tilbereder take away. Lag en video på Facebooksiden, vise hvordan dere jevnlig vasker/spriter dørhåndtak etc.

Disse eksemplene kan være med på å gi dine kunder ro i sinnet og en trygghet om at dere tar alle forhåndsregler seriøst. Dette kan igjen være utslagsgivende for at de nettopp velger deg!

 

Trenger du rådgivning?

Selv om vi ikke kan besøke ditt kjøkken, er vi selvfølgelig klar til å hjelpe deg. Avtal et telefonmøte med en av våre fagkonsulenter - vi bidrar gjenre  med forsalg til din bedrift. 

Salgsteam SHH-2

Kontakt vårt salgsteam